5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununa dayanılarak 30.11.2011
tarih ve 28128 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren "Arıcılık Yönetmeliği" ve 22 Mart
2012 tarih ve 28241 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Arıcılık Yönetmeliğinde Değişiklik yapılmasına
Dair Yönetmelik gereğince, 2023 yılında İlimizde arıcılık faaliyetlerini düzenlemek amacıyla aşağıdaki
tedbirler alınmıştır.
1. Sabit ve Gezginci arıcıların "Arıcılık Yönetmeliği" kapsamında konaklama ve yerleştirilmesinde,
İl/İlçe Müdürlükleri yetkilidir.
2.Belirlenmiş bölgede konaklayacak gezginci arıcı konaklayacağı yer gerçek kişiye ait ise şahısla, köy
(mahalle) tüzel kişiliğinin sorumluluğunda bir arazi ise köy (mahalle) muhtarlığıyla, diğer tüzel
kişiliklere ait arazi ise yetkililerle, Devlet ormanlarında konaklayacak arıcılar Tarım ve Orman
Bakanlığı'nın ilgili birimleri ile anlaşma yapar.
3.Konaklayacağı yeri anlaşarak belirleyen arıcı, çıkış yapacağı ilin il/ilçe müdürlüğüne gideceği adresi
sözlü yada yazılı beyan ederek Hayvan Sevklerine Mahsus Yurtiçi Veteriner Sağlık Raporu alır ve
arılarını sevk eder. Rapordaki sevk adresi ile konaklayacağı adres aynı olmalıdır. 5 (Beş) gün içerisinde
konakladığı il/ilçe müdürlüğüne veteriner sağlık raporu ile başvurarak Arı Konaklama Belgesini (AKB)
alır. AKB' si olmayan arıcının veteriner sağlık raporu vize edilmez. Gezginci arıcılık yapan, kayıtlı
olduğu adrese ve/veya kendi arazisine dönen arıcının da arı hareketlerinin ve takibi için AKB alması
gerekir. AKB 'sini 5(beş) gün içerisinde almayan ve sistem üzerinde cezalı duruma düşen arıcılar cezaya
düşme nedenlerini belirten bir dilekçe ile ilgili İlçe Müdürlüğüne başvurur.
4.Alınacak Hayvan Sevklerine Mahsus Yurtiçi Veteriner Sağlık Raporunda belirtilen adresten farklı bir
adrese usule aykırı yerleşen arıcının arıları, İl/İlçe müdürlüğünün talebi ile mülki amirlikçe güvenlik
güçleri marifetiyle bulunduğu yerden kaldırılır. İl/İlçe Müdürlüğü, işgal edenler hakkında 26.09.2004
tarih ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 154. Maddesine göre işlem yapılmak üzere Cumhuriyet
Savcılığına suç duyurusunda bulunur. Kaldırma sürecinde meydana gelen zarardan arıcı sorumludur.
Yukarıdaki şartları yerine getirmeyen gezginci arıcılar güvenlik güçleri marifeti ile bulunduğu bölgeden
kaldırılır. Ve taşınma sırasındaki tüm nakil masrafları ve giderler arıcı tarafından karşılanmak zorundadır.
5.Arıların, gittikleri yerdeki il/ilçe müdürlüklerinde görevli resmi veteriner hekim tarafından gerekli
sağlık muayene ve kontrolleri yapılarak veteriner sağlık raporunun ekinde yer alan vize belgesinin ilgili
bölümü doldurularak onaylanacak ve arılar bir sonraki yere sevk edilecek olup, yeni veteriner sağlık
raporu düzenlenmeyecektir. Raporun ve vize belgesinin fotokopisi alınarak muhafaza edilecek, raporun
aslı ile onaylanan vize belgesi arıcıya imza karşılığı teslim edilecektir.
6.AKB işlemlerini arıcı adına üçüncü şahıslar takip edebilir
7.Arazi sahipleri dışında herhangi bir muhtarlık ile kamu kurum ve kuruluşunca, arıcıdan konaklama
ücreti dâhil hiçbir ad altında ücret alınmaz.
8.Konaklanan bölge için belirlenmiş koloni kapasitesi üzerindeki yerleşim taleplerine İl/İlçe
müdürlüklerince izin verilmez. Ancak konaklama planlanmasında İl/İlçe müdürlükleri sadece en son
gelen arıcıyı mağdur etmeyecek şekilde bölge koloni kapasitesi üzerinde konaklama müsaadesi verir.
9.Gezginci arıcılık yapan üreticiler, konaklama yapılan yerlerde arıların çevreye zarar vermemesi için
gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür. Arı konaklatılan alanlarda otlayan hayvanların arıdan zarar
görmemesi için tedbirleri almak hayvan sahiplerinin sorumluluğundadır.
10.Arılıklar, trafiğin yoğun olduğu bölgelerde yoldan en az 200 metre, stabilize ara yollarda ise en az 30
metre uzaklığa yerleştirilir. Aksi durumda yerleşen tüm arılıklar kolluk kuvvetlerin yardımıyla tüm
masrafları arıcıya ait olmak üzere kaldırılacaktır.
11.Gezginci arıcılık yapan arıcılar, arılarını çevreye rahatsızlık vermeyecek şekilde meskûn mahal
dışında bir yere yerleştirir. Sabit arıcılar ise kolonilerini köy (mahalle) ve beldelerde çevreye rahatsızlık
vermeyecek şekilde ve insanları toplu olarak hizmet aldıkları cami, okul, sağlık ocağı, karakol gibi
benzeri yerlerden en az 200 metre uzağa yerleştirir.Yerleşimin dağınık olduğu bölgelerde ise bu mesafe
en yakın eve en az 50 metre olmalıdır.
12.Bölgenin flora durumu, hastalık ve haşere durumları da dikkate alınmak koşulu ile iki konaklama
arasındaki mesafe en az 500 metre olmalıdır.
13.Muhtarların arıcılar hakkında yukarıda yazılan ilgili maddelerin uygulamasında birinci dereceden
sorumlu olması, İl merkez ve İlçe jandarma komutanlıkları ve diğer güvenlik birimleri ile iş birliği içinde
olması, 442 sayılı köy kanunu ve mevzuat gereğidir. Bu nedenle aksi davranan ya da göz yumanlar
hakkında gerekli yasal işlemler yapılacaktır. Köy ve mahalle muhtarlıkları bu talimatları halkın rahatlıkla görebileceği yerlerde muhafaza etmek ve ilan tutanaklarını muhtarlıkta muhafaza ederek, gerekli kontrol ve incelemelerde görevlilere ibraz etmek zorundadır.
14.Arılığın yerleşim yerinin komisyon tarafından onaylanması durumlarında, yaşanacak herhangi bir
olumsuzluk arıcının sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
15.Devlet ormanlarında konaklayacak arıcıların izin ile ilgili usul ve esasları ile arı konaklama yer
tanzimi, arılık içme suyu ve ulaşım yolları Orman İşletme Müdürlüğünce sağlanır.
16.Zirai mücadele yapılacak yerlerdeki ve çevresindeki arıcılara, mücadele yapacak kuruluş ve şahıslar
tarafından 7 (yedi) gün önceden, ilaçlama programına alınan bölgenin genişliği, kullanılacak ilacın cinsi,
atılma zamanı, etki süresi ile bal arılarına olan etkisi duyurulur. Arıcılar İl/İlçe müdürlüklerinden
bulundukları yöredeki mücadele programları hakkında bilgi almakla yükümlüdür.
17.Arıcı; arıcı kimlik kartını resmi görevliler tarafından talep edilmesi durumunda birliğe kayıtlı
olduğunu belgelemek için göstermek zorundadır.
18.Gezginci arıcı kendisine kolaylıkla ulaşılabilmesi için arılarını konaklattığı yerde kulübesi veya
kovanları üzerine telefon numarasını okunaklı bir şekilde yazmak zorundadır. Gezginci arıcılar ve varsa
yanında çalışan kişiler kimlik bilgilerini ilgili kolluk kuvvetine konaklamaya başladığı tarihten sonra en
geç 5 (beş) gün içerisinde bildirecekti
19.Birincil üretim kapsamına giren ve doğal yapısında değişiklik olmayan süzme bal veteriner sağlık
raporu ile nakledilecek olup; bu balın 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem
Kanunu kapsamında kayıt ve onayı yapılmış işletmelerde paketlenip etiketlenmesi durumunda veteriner
sağlık raporu olmadan nakledilecektir. Bal sevklerinde nakli yapanın toptancı olması halinde, balın
nereden temin edildiğine dair belgelerin ibraz edilmesi şartı aranacaktır.
20.Hiçbir nedenle gezginci arıcı arılı kovanlarını stabilize ve asfalt yol üzerine koyamaz. (Kullanılmayan veya belirli zaman aralıklarında kullanılan arazi yolları dâhil). Bu şartı ihlal eden arıcının arılı kolonileri kolluk kuvveti marifetiyle kaldırılır. Kabahatler Kanununa göre arılı kolonilerin kaldırılması esnasında doğacak işçilik, bakım, emanet ve nakliye masrafları arıcıdan tanzim edili
21.
ana yolu güzergahı ve il geneli anayol Mardin-Şanlıurfa, Mardin- Şırnak ve Mardin-Diyarbakır
kenarları gezginci arıcı konaklamalarına kapatılmıştır. Arılıklar ana yoldan en az 200 metre uzağa yerleştirilir.
22.İl genelinde faaliyette bulunan tüm kolluk kuvvetleri, bu genelge hükümleri çerçevesinde gerekli, denetim ve çalışmaları İl/İlçe Tarım ve Orman Müdürlükleri ile koordineli bir şekilde yürüteceklerdir.
23.İlimizdeki ve diğer illerden İlimize gelecek tüm gezginci arıcılar Valiliğimizce gezginci arıcılığı düzenlemek amacıyla alınan ve yukarıda belirtilen kurallara titizlikle uyacaklardır. Tedbirlere uymayan gezginci arıcılar hakkında, ayrı bir suç teşkil etmediği takdirde, 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun 11. ve
66. maddeleri ile 5326 sayılı Kabahatler Kanununun 32.maddesi, " görevi yaptırmamak için direnme " suçundan 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu`nun 265.Maddesi ve 5996 sayılı Kanunun 36.maddesine göre işlem yapılacaktır.
Bütün Arıcılara Önemle Duyurulur